Τρίτη, 5 Ιανουαρίου 2016

Γιουσουρούμ ... και εργόχειρα

Μια βόλτα για δουλειές  στο κέντρο 
και βέβαια μια περατζάδα απ' τα παλιατζίδικα του κέντρου κάθε φορά 
είναι ανάγκη για μένα
γιατί με κάνει να ταξιδεύω στο παρελθόν με νοσταλγία. 
Παλιά έπιπλα,  βιβλία, δίσκοι, χιλιάδες μικροαντικείμενα, κρύσταλλα, πορσελάνες, ασημικά,
ανακατεμένα  όλα μαζί με τετζερέδια, παλιά μαχαιροπήρουνα και άλλα μικροπράγματα 
για κάποιους άχρηστα και για άλλους πολύτιμα. 


Πράγματα που είχαν χρόνια αποθηκευτεί και υποτιμηθεί από κάποιους,  
μέχρι που ένα πέρασμα του παλιατζή τα ξέθαψε για να  βγουν πάλι  στη μόστρα
μήπως κάποιος ενδιαφερθεί. 

κέντημα πολύ λεπτό κεντημένο σε αιθέριο εταμίν
(εγώ προσωπικά δεν βλέπω να κεντήσω τόσο λεπτό ύφασμα)



λεπτομέρεια σε μεγέθυνση
απ' το  διπλανό κέντημα 
Για κάποια απ' αυτά πληρώθηκε ο ιδιοκτήτης απ' τον παλιατζή σε εξευτελιστικές τιμές 

και κάποια άλλα χαρίστηκαν χωρίς ούτε ένα ευρώ 
μόνο και μόνο για να αδειάσει ο χώρος. 

πλεκτά ροδελάκια ενωμένα μεταξύ τους
Ανάμεσα σ' όλα αυτά υπάρχουν και κάποια χαρτόκουτα γεμάτα με παλιά κεντήματα, πλεκτά με το βελονάκι και πράγματα που, εκ πρώτης όψεως, δεν τραβούν το βλέμμα. 
Στο παρελθόν, ανακατεύοντας μέσα σ' αυτά τα χαρτόκουτα, είχα βρει δυο κομμάτια πανέμορφα  σε πολύ χαμηλή τιμή σε σχέση με τη δουλειά τους. 
Έκτοτε πάντα έχω στο νου μου μήπως  βρω κάτι πολύτιμο μέσα εκεί.






Στη χθεσινή μου βουτιά μέσα στη χαρτόκουτα κι ενώ ανακάτευα μήπως βρω κάτι αξιόλογο, 
ανάμεσα στο σωρό, χωρίς κόπο ξεχώρισα  κάμποσα  μικρά κομμάτια,
ταλαιπωρημένα απ' τα χρόνια με εμφανείς λεκέδες από υγρασία πάνω τους,
το ένα πιο φίνο απ' το άλλο,  σε γνωστά σχέδια των δεκαετιών 1970 και 1980 . 

το μεγαλύτερο απ' τα κομμάτια που αγόρασα
πλεκτό στο βελονάκι με Νο κλωστής 40
λεπτομέρεια απ' το διπλανό κέντημα















Σίγουρα η κεντήστρα ή η πλέκτρια, που τα έφτιαξε, 
δεν θα άντεχε να τα δει σ΄αυτήν την κατάσταση μέσα στη βρώμα και την εγκατάλειψη 
και ακόμα σιγουρότερα οι νεότερες γενιές τα απαξίωσαν 
και  δεν προβληματίστηκαν καθόλου
πόσο κόπο έκανε κάποια μάνα ή γιαγιά για να τα φτιάξει
και ποια μάτια κουράστηκαν γι αυτή τη λεπτοδουλειά.

πολύ λεπτό πλεκτό στο βελονάκι
με Νο κλωστής 50

Περίμενα λίγο μέχρι να έρθει ο παλιατζής να εκτιμήσει την αξία τους 
και να δω αν το βαλάντιό μου άντεχε  αυτές τις αγορές. 

κέντημα  σε καμβά Νο 9 (εξαιρετικά λεπτό)
Δεν χρειάστηκε πολύ σκέψη, μέτρησε ο παλιατζής τα κομμάτια, που ήταν 7 στον αριθμό και μου ζήτησε 1 ευρώ για κάθε κομμάτι. 
Με το φόβο μήπως το μετανιώσει και ζητήσει περισσότερα, πλήρωσα τα 7 ευρώ κι έφυγα γρήγορα.
λεπτομέρεια σε μεγέθυνση
απ' το διπλανό κομμάτι
Μόλις γύρισα σπίτι το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να τα πλύνω 
για να δω ποιοι λεκέδες επέμεναν να μένουν πάνω τους. 
Ευτυχώς με το πρώτο πλύσιμο τα περισσότερα καθάρισαν τέλεια.

Πλεκτό στο βελονάκι με νούμερο κλωστής 40
(το συγκεκριμένο  ήταν πολύ βρώμικο
και μπήκε στη χλωρίνη)
Μόνο ένα κομμάτι πλεκτό χρειάστηκε να το βάλω σε ζεστό νερό και χλωρίνη κι έπειτα από μισή ώρα δεν υπήρχε ίχνος λεκέ πάνω του, μόνο που είχε ξεβάψει εντελώς το χρώμα του κι από μπεζ έγινε κάτασπρο, πράγμα που καθόλου δεν με πείραξε. 
λεπτομέρεια απ'το διπλανό κομμάτι.



Μόλις στέγνωσαν τα καλοσιδέρωσα και τα έβαλα να φωτογραφηθούν για χάρη σας.

πλεκτό στο βελονάκι με Νο κλωστής 50
Μεταξύ αυτών υπάρχει και ένα κομμάτι 
φτιαγμένο από μικρά μοτίφ καμβά ενωμένα μεταξύ τους με δαντέλα σαν αυτά που ήταν της μόδας τη δεκαετία του '70 και έφτιαχνε και η μητέρα μου παρόμοια. 
Θυμάμαι που έλεγε πως  είχε δουλειά μιας μέρας μόνο για να κοπεί το κάθε κομματάκι καμβά, να στριφωθεί και να πλεχτεί γύρω του η δαντέλα. 

λεπτομέρεια απ' το διπλανό πλεκτό
που κέντησε  η κεντήστρα
μόνο στο ένα απ' τα μοτιφάκια


Χώρια που έπρεπε να ενωθούν μεταξύ τους και στη συνέχεια να κεντηθούν.  
Αυτό, καθώς φαίνεται η κεντήστρα δεν πρόλαβε να το κεντήσει γιατί μόνο το ένα κομματάκι στην άκρη είχε κέντημα. 
Ήταν το μόνο κομμάτι που δεν έπλυνα, ώστε να μην χαλάσει ο καμβάς μέχρι να κεντήσω τα υπόλοιπα μοτίφ στο ίδιο σχέδιο που είχε διαλέξει η κεντήστρα.
Το σιδέρωσα με μπόλικο ατμό για να απολυμανθεί όσο γίνεται, και θα φροντίσω να βρω το ίδιο χρώμα κλωστής για να κεντήσω και το υπόλοιπο, όπως ακριβώς είχε σκοπό να το κεντήσει  όταν το έφτιαχνε η κεντήστρα. 

Με την ελπίδα πως  θα εκτιμηθούν  απ' τις νεότερες γενιές
και δεν θα βρεθούν στο Γιουσουρούμ κάποτε και τα δικά μου εργόχειρα, 
συνεχίζω να κεντώ με μεγάλη αγάπη γι' αυτή τη δουλειά. 

Αν τύχει και βρεθείτε  στο Γιουσουρούμ,
ρίξτε μια ματιά μέσα στις χαρτόκουτες με τα ανακατεμένα εργόχειρα. 
Μπορεί κι εσείς να είστε τυχερές
 να πέσει στα χέρια σας ένα μικρό πολύτιμο χειροποίητο κομμάτι
κι αυτό μπορεί να είναι τυχερό
 να πέσει στη δική σας φροντίδα.

Σε κάποια άλλη ανάρτηση 
θα σας δείξω και τα άλλα 2 κομμάτια που απόκτησα 
σε προηγούμενη βόλτα μου στο Γιουσουρούμ.

23 σχόλια:

  1. όταν ήμουν μικρή δεν θυμάμαι ποτέ την μάνα με σταυρωμένα χέρια.. έπλεκε, κεντούσε, έφτιαχνε πολύτιμα στολίδια για το σπίτι..
    αυτή ήταν η ξεκούραση των γυναικών αλλά και η απασχόλησή τους.. προίκες ολόκληρες γίνονταν αποκλειστικά από χειροποίητα κεντίδια και πλεκτά..
    δεν είχε περάσει απ' το μυαλό μου πως στο Μοναστηράκι μπορείς να βρεις παλιά κεντήματα.. τώρα που το ξέρω όταν περάσω πάλι θα ρίξω μια ματιά :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εντάξει, τα βρίσκω υπέροχα... Δεν περίμενα βέβαια ούτε κατά διάνοια ότι θα ήταν τόσο φτηνά. Κι όμως τόσο πολύτιμα.. Λέω να το επιχειρήσω κι εγώ μια φορά. Καλή χρονιά Φλώρα και με γεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φλώρα μου ,χαίρομαι από τη μία ,ότι τα βρήκες σε εξευτελιστική τιμή .καλό για σένα από την άλλη όμως το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που δεν εκτιμούν τον κόπο και τη λεπτοδουλειά με θλίβει απεριόριστα .... Σκέφτομαι πολλές φορές το θέμα ,τι θα απογίνουν αυτά που βρίσκονται στα συρτάρια μου ...ελπίδα μου ότι θα στολίσουν κάποτε τους χώρους των παιδιών μου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ηταν πολύ τυχερά τα συγκεκριμένα κομμάτια που βρέθηκαν στα χέρια σου , Φλώρα μου - εσύ ξέρεις να τα εκτιμάς !!!! Σίγουρα όμως μου προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι δεν εκτιμούν τον κόπο και την όμορφιά του χειροποίητου !!!! Αναρρωτιέμαι τι τύχη θα έχουν τα δικά μου εργόχειρα ........................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ όμορφα τα εργόχειρα που απέκτησες Φλώρα !!Είναι πραγματικά απογοητευτικό που δεν μπορούν κάποιοι να εκτιμήσουν αυτούς τους θησαυρούς. Το πρώτο που μας δείχνεις το είχα ανακαλύψει κι εγώ αλλά επειδή έχω ίδιο, το άφησα τελικά χαχα έ για να το βρείς εσύ !!! Φαντάζομαι πόσο ωραία θα ήταν η βόλτα σου !!!! Καλή Χρονιά και καλές ανακαλύψεις !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τι θησαυρούς ανακάλυψες!!! Και τί κρίμα να πετάγονται έτσι εργόχειρά που φτιάχτηκαν με τόσο κόπο!!! Ευτυχώς που υπάρχουν άτομα σαν εσένα που αγαπούν τόσο το κέντημα και μπορούν να τους δώσουν μιά δεύτερη ζωή. Δυστυχώς, οι νέοι δεν ενδιαφέρονται και τόσο και αναρωτιέμαι κι εγώ τί θα γίνουν τα δικά μου και αυτά που έχω 'κληρονομήσει'.
    Καλή χρονιά, με υγεία, χαρά και ωραίες δημιουργίες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πω πω συμφορά μας!!!!!
    Εκεί θα καταλήξουν τα εργόχειρα μας;
    Δεν θέλω ούτε να το σκέφτομαι!!
    Έχω βρει κι εγώ κατά καιρούς διάφορα εργόχειρα , αλλά σε πολύ υψηλότερη τιμή!!!
    Αν ήμουν εκεί θα σήκωνα όλη την κούτα!!!!!
    Να είσαι καλά που τα έσωσες!!!!!
    Φιλάκια πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φλώρα μου υπέροχα κομμάτια βρήκες και θα τα αξιοποιήσεις με τον καλύτερο τρόπο !!! Η αλήθεια είναι ότι και εγώ έχω βρει και μάλιστα υπέροχα και τα χαίρομαι αφάνταστα και ευτυχώς η μία κόρη τουλάχιστον τα εκτιμά δεόντως!!!
    Φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τα εργόχειρα αυτά με ταξίδεψαν στο παρελθόν. Δυο σχέδια από αυτά τα έχω στη συλλογή μου φτιαγμένα από τη μαμά και τη γιαγιά μου. Δεν μπορώ να σκεφτώ, ότι βρίσκονται σε χαρτόκουτες ανακατεμένα και παρατημένα.....
    Χρειάζεται τελικά, μια "εκπαίδευση" των επόμενων γενεών μια άλλη προσέγγιση του χειροποίητου για να μην φτάνουν να τα πετούν και να τα ευτελίζουν έτσι. Χαίρομαι γιατί σήμερα κάτι αλλάζει και έχουμε μια μικρή στροφή στο χειροποίητο. Ελπίζω να μην είναι παροδική, λόγω οικονομικών δυσκολιών. Γιατί στις δεκαετίες της ευμάρειας '80 και '90 η απαξίωση μας οδήγησε εδώ. Καλημέρα και συγνώμη για το μακροσκελές σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φλώρα μου η βόλτα σου απέδωσε καρπούς.....μοναδικούς θα έλεγα, αυτές οι κούτες με τους θησαυρούς είναι και για μένα μαγικές.....αναρωτιέμαι αν κάποτε φιλοξενήσουνε και τα δικά μου κεντήματα και....μελαγχολώ...
    Εύχομαι αυτή η απαξίωση, των τελευταίων δεκαετιών, να έχει ξεπεραστεί τα επόμενα 50 χρόνια, αλλά δεν μπορώ να κάνω καμία σίγουρη πρόβλεψη....συνεχίζω να μαγεύομαι από τα παλιά χειροποίητα εργόχειρα, δαντέλες, υφαντά και συνεχίζω να κεντώ με πάθος για τη δική μου μοναδική ευχαρίστηση....Να χαρείς τα μοναδικά αποκτήματά σου Φλώρα μου !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Λατρεύω το Γιουσουρούμ. Πηγαίνω πολύ συχνά γιατί μένω δίπλα, στα Πετράλωνα.
    Πολλές φορές σκέφτομαι πόσες στοιβαγμένες ζωές βρίσκονται στα παλιατζίδικα. Και αυτοί οι άνθρωποι που αναγκάστηκαν και έδωσαν τα υπάρχοντά τους; τι απέγιναν; ίσως πέθαναν και τα παιδιά τους τα πούλησαν όλα.
    Με εξιτάρουν αυτές οι σκέψεις.
    Εμένα μου αρέσει πολύ το ψάξιμο στα βιβλία. Τα βλέπω έτσι φθαρμένα και σκέφτομαι ότι πέρασαν από πολλά χέρια... δεν ξέρω γιατί, αλλά τα βλέπω ευτυχισμένα...

    Καλημέρα Φλώρα μου και καλή χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Είσαι τυχερή για το θησαυρό που απόκτησες σε αυτή την τιμή Φλώρα, αλλά και απο την άλλη ειναι λυπηρό που τέτοια έργα με τόση δουλειά βρέθηκαν στο γιουσουρουμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απίστευτο!!!! Ένα ευρώ για κάθε κομμάτι.... και τι κομμάτι, μοναδικό!!!
    Αδύνατον να φανταστώ τις ώρες και την κούραση των ματιών της κεντήστρας πάνω σε κάθε ένα εργόχειρο. Κι' εσύ, Φλώρα μου, τους δίνεις μια δεύτερη ευκαιρία... Μπράβο σου!
    Με γεια σου και να τα χαρείς...
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αυτή η βόλτα στο γιουσουρούμ είναι απ' τις αγαπημένες μου, αλλά πάντα φεύγω με μια πικρή γεύση μέσα μου. Κάθε αντικείμενο που ξεπουλιέται στα πεζοδρόμια, μέσα σε βρώμικες κούτες, είναι ένα απομεινάρι μια ανθρώπινης ιστορίας. Ακόμα και οικογενειακές φωτογραφίες έχω δει να πουλάνε σε εξευτελιστική τιμή. Και είναι απογοητευτικό, τέτοια εργόχειρα που είναι μικρά έργα τέχνης, να ξεπέφτουν στα χέρια ενός παλιατζή και στην οριστική λήθη. Ευτυχώς τα συγκεκριμένα έπεσαν σε καλά χέρια που τα φροντίζουν με στοργή και σεβασμό στην ιστορία που κουβαλούν στις κλωστές τους.
    Καλό βράδυ Φλώρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πόσο τυχερή που τα ανακάλυψες Φλώρα μου και τα πήρες με τόσο μικρό αντίτιμο!
    Ευτυχώς έμαθα νωρίς να τα εκτιμώ και της μαμάς και της γιαγιάς!
    Μπράβο σου που τα έσωσες :)))
    Πολλά γλυκά φιλιά !♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Πανέμορφα όλα Φλώρα μου και είναι και τυχερούλια γιατί στην δύση της.....κεντητικής τους ζωής κατέληξαν σε χέρια στοργικά.
    Τις φιλούρες μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Φλωρίτσα, καλή χρονιά με υγεία εύχομαι!!! πολύ όμορφα τα κεντήματα!! φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Τι ομορφιές ανακάλυψες, Φλώρα μου!!!!! Υπέροχα τα κεντήματα!!! Νομίζω ότι την Κυριακή θα πάω βόλτα ....χαχαχα!!!!! Φιλάκια , και καλή χρονιά να'χεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Φλώρα μου πολύ όμορφοι και ανεκτίμητοι οι θησαυροί που ανακάλυψες!
    Σου εύχομαι καλή χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. μια βολτα στο χωραφι των θησαυρων ........................ τελεια τα ευρηματα θυμαμαι Φλωρα μου και στην Καστελλα στο πατρικο της γιαγιας μου διπλα καποια αρχοντικά οταν περιηλθαν στα χερια των κληρονομων στα τελη της δεκαετίας του 80 δοθηκαν στους παλιατζηδες να τα αδειασουν ερημην των ιδιοκτητων μονο και μονο για να τα εκποιησουν αργοτερα σαν κτηρια καπως ετσι θα μαζεύτηκαν πολλα κεντηδια και εργοχειρα στο Μοναστηρακι !!!!!
    Εσυ θα τα ομορφηνεις ακομη πιο πολυ ειμαι σιγουρη !!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Εχω ακούσει Φλωρα μου για το Μοναστηρακι οτι έχει παλια πραγματα εκει αλλα δεν περίμενα να έχει και πλεχτα και μαλιστα σε τέτοια κατασταση.. ευτυχως που τα πήρες φιλη μου και τους εδωσες μια δευτερη ευκαιρία επειδη ξερεις και εκτιμας το χειροποιητο..μηπως πρεπει ν μαθουμε τα παιδια μας να εκτιμησουν αυτα που καναμε με τόσο κοπο;... μακαρι!!να περνας ομορφα Φλώρα μου.. φιλακαιαααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. σου στελνω το μεηλ μου γραψε μου πλιζζζζ roulamakedonisa@gmail.com

      Διαγραφή
  22. Μου αρέσει να χαζεύω στα παλιατζίδικα, μα ποτέ δε βρήκα κάτι που να θέλω πραγματικά να αγοράσω, κι αν βρήκα, είχε υψηλή τιμή που δεν μπορούσα να πληρώσω, οπότε σα να μη βρήκα ήταν...χαχα!
    Πολύ φτηνά τα αγόρασες και είμαι σίγουρη πως θα τα αναδείξεις όπως τους πρέπουν!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή